معرفی ماشین زغال تراش

معرفی سیستم کنترلر لکوموتیوهای برقی معدنی
سپتامبر 29, 2020
معرفی خدمات نمونه سازی و قطعه سازی تجهیزات معدنی
سپتامبر 29, 2020

تجهیزات استخراج پیوسته به دسته­ای از ماشین ­آلات گفته می­شود که عملیات استخراج را بدون وقفه و با سرعت بالا به انجام می­رساند. در این قسمت به معرفی ماشین زغال­سنگ تراش که به اختصار زغال تراش گفته می­شود، جهت به­ کارگیری در معادن زغال­سنگ با عرض لایه کمتر از 80 سانتی متر پرداخته شده است.  

ماشین زغال تراش

معرفی دستگاه

در معادن زیرزمینی زغال­سنگ در ایران بدلیل شیب لایه زیاد و همچنین عرض لایه کم (شکل(2)) عموما از روش استخراج ستنی و استفاده از چکش­های بادی استفاده می­گردد همچنین بدلیل کوچک بودن فضای کارگاه استخراج، کارگران بسختی و با محدودیت­های فیزیکی و حرکتی عملیات استخراج را انجام می­دهند. در این کارگاه­ها بدلیل نیاز به نیروی کار زیاد و استخراج کم، هزینه ­های استخراج بسیار بالا و گاها با ضرردهی همراه است.

نمایش لایه زغال سنگ در معدن

با استفاده از سیستم استخراج پیوسته(شکل (3)) و بکارگیری ماشین زغال­تراش می­توان سرعت استخراج را به صورت چشمگیری افزایش داد که در ادامه میزان افزایش تولید تشریح شده است. ماشین زغال­تراش، دارای یک هِدکاتر چرخنده ، سیستم انتقال­دهنده زغال­سنگ استخراج شده و همچنین سیستم محرک طولی برای حرکت در طول مسیر کارگاه استخراج می باشد.

نمایش سیستم استخراج پیوسته با به کارگیری ماشین برش زغال سنگ

دستگاه زغال­تراش مدل ICS-1

ماشین زغال­تراش مدل ICS-1 دستگاهی است الکتریکی که جهت به­کارگیری در کارگاه­های استخراج با ضخامت لایه کمتر از 80 سانتی­متر و شیب کمتر از 25 درجه مناسب می­باشد. شکل(4) شکل دستگاه نمایش داده شده است.

ماشین زغال تراش مدل ICS-1
مشخصات فنی دستگاه :
توان الکتریکی مصرفی : 37 کیلووات
ولتاژ کار : 380/660 ولت
عمق برش : 1000 میلی متر به قطر 450 میلی متر
سرعت برش : 1.9 متر بر ثانیه
نوع استقرار و محرک : چرخ زنجیر
سرعت حرکت دستگاه : 9 تا 0 متر بر دقیقه
وزن دستگاه 1300 کیلوگرم
ابعاد : 2300 x 500 x 400 میلی متر
روش حرکت : رفت و برگشت در طول دیواره
سیستم خنک کننده : آب
دارای مهار کننده گرد و غبار  

زغال تراش دارای مکانیزم­های مختلفی است که به اختصار عبارتند از:

  • کاتر دستگاه:  دارای قطر برش 50 الی 80 سانتی متر و ماکزیمم عمق برش 100 سانتی متر.
  • کانوایر:  دستگاه در قسمت کاتر به یک کانوایر زنجیری مجهز است تا زغال­سنگ تولیدی را به قسمت کناری دستگاه انتقال دهد.
  • محرک زنجیر کش:  جهت حرکت در طول کارگاه استخراج.

 کلیه سیستم های دوار اعم از کاتر ، کانوایر و کشنده دستگاه توسط سیستم کنترل سرعت بدست اپراتور قابل تغییر و تنظیم می باشند و دستگاه مطابق با الزامات ایمنی و استاندارد محیط های با خطر انفجار بوده و دارای سیستم ضد غبار و خنک کننده است.

نحوه عملکرد دستگاه و اپراتوری

مراحل عملکرد این دستگاه عبارت است از:

مرحله اول: ابتدا دو پایه مهارکننده در ابتدا و انتهای کارگاه استخراج مستقر گردیده و زنجیر محرک به آن­ها از دو طرف فیکس می­گردند. (نکته: دستگاه بدلیل کوچک و سبک بودن و سرعت بیشتر در آماده سازی فاقد ریل حرکتی می باشد و برروی اسکید حرکت می کند )

مرحله دوم: دستگاه در ابتدای کارگاه مستقر شده و با دستور اپراتور هدکاتر شروع به حرکت می­کند.

نمایش هدکاتر و محرک زنجیر کش

مرحله سوم: با دستور اپراتور به دستگاه و تنظیم سرعت حرکت متناسب با نوع لایه، حرکت در طول کارگاه و عملیات برش زغال­سنگ و استخراج آغاز می گردد.

مرحله چهارم: زغال­سنگ برش­خورده در اثر چرخش کاتر به سمت بیرون و جلوی کانویر دستگاه هدایت شده و از آنجا برای هدایت به سمت بونکر و سیستم ترابری انجام می­گردد.

مرحله پنجم: همزمان نیز سیستم کشنده دستگاه مانند یک وینچ دستگاه را در طول مسیر کارگاه به سمت انتها هدایت کرده که این امر سبب استخراج و حرکت طولی به صورت همزمان می­گردد.

مرحله ششم: دستگاه در انتهای مسیر توسط اپراتور متوقف و برای حرکت برگشت مجددا آماده­سازی می­گردد. شایان ذکر است که دستگاه در دو سمت رفت و برگشت می تواند عملیات برش و استخراج زغال­سنگ را انجام دهد.

مقایسه عملکردی با روش سنتی و بررسی میزان افزایش بهربرداری در سیستم استخراج پیوسته

شکل (6) نحوه استخراج به روش سنتی را نشان می­دهد که علاوه بر ظرفیت تولید بسیار پایین مشکلات زیادی برای نیروی انسانی ایجاد می­کند. در دروش تولید براساس سیستم استخراج پیوسته، ماشین زغال­تراش در هر دقیقه 4 متر مکعب افزایش تولید زغال سنگ را سبب شود.

حداکثر سرعت پیمایش خطی حرکت این دستگاه 9 متر بر دقیقه است و قادر است به طور متوسط مسیری به  طول 100 متر در کارگاه استخراج را در ظرف کمتر از 15 دقیقه طی نماید.

این دستگاه در حالت نرمال با مشخصات ذکر شده منجر به تولید اسمی 40 متر مکعب یا 50 عدد واگن 800 لیتری زغال­سنگ در کمتر از 15 دقیقه و تولید زغال­سنگ معادل 400 واگن در یک شیفت 8 ساعت گردد. با توجه به افزایش سطح تولید و هزینه­های پایین تعمیرات و نگهداری، می­توان به بهروری بسیار بالاتری نسبت به روش سنتی دست یافت.

تجهیزات پشتیبانی سیستم استخراج پیوسته

بدلیل تولید زغال­سنگ زیاد در مقیاس زمان دستگاه برای بهبود شرایط عملکردی نیاز به تجهیزاتی جهت پشتیبانی دارد که در جدول ذیل معرفی شده­ اند.

جک نگه دارنده سقف
واگن حمل زغالسنگ
کانویر زنجیری

بدیهی است با اقزایش سطح تولید به تجهیزاتی همچون لودرهای تونلی و لکوموتیو­های برقی تونلی و انواع وینچ و کانوایر برای پشتیبانی از دستگاه مورد نیاز می­باشد که با توجه به میزان افزایش تولید و قیمت روز زغال­سنگ توجیه اقتصادی بسیار مناسبی در برابر سرمایه­ گذاری اولیه دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 2 =