انواع سیستم های بارگیری و باربری در معادن

روشنایی در معادن – آزمایشات استاندارد سازی روشنایی در معادن
نوامبر 24, 2019
سیستم های بارگیری بدون سرنشین در معادن زیرزمینی
نوامبر 25, 2019

انواع سیستم های بارگیری و باربری در معادن

لودرها ، کامیون ها ، واگن ها و لکوموتیوهای ریلی چند دسته مهم از سیستم های بارگیری در معادن زیر زمینی هستند ،  سیستم های بارگیری در معدن در صورتی که استاندارد و با کیفیت باشند ،  برای بالاترین ضریب ایمنی ، بهره وری و ماکسیمم حمل بار پاسخگو خواهند بود . عمر و عملکرد سیستم های بارگیری استاندارد به حدی خوب است که ، هزینه پرداخت شده برایشان در مدت اندکی جبران خواهد شد . تامیکو یکی از فعالان صنعت معدن در ایران است و انواع لودرهای مخصوص معدن از جمله  LHD ، لودرهای بادی ( لودر ریلی ) ، لودرهای تاپ هد معدنی ، لودرهای مخصوص معادن زغال سنگ ، واگن و انواع لکوموتیوهای تونلی برقی را تولید و تامین می کند . مطمئنا اگر در حال خواندن این متن هستید به دنبال خرید یکی از این سیستم ها می باشید ، پس تا انتها ما را همراهی کنید، تا با مجموعه ای از استاندارد ها ، نکات و مزایای این سیستم ها آشنا شوید .

سیستم های باربری در معادن زیرزمینی و تونل ها

لودر های LHD یا لودرهای Load ، Haul و Dump

این نوع از سیستم های بارگیری از قوی ترین و سرسخت ترین ماشین آلات معدنی می باشند. نام لودرهای LHD برگرفته از سه کلمهLoad ، Haul و Dump با معانی  بارگذاری، کشیدن و باربرداری می باشد. این نام گذاری  بیانگر عملکرد عالی این نوع از لودر ها در حمل و نقل بار می باشد . از استانداردهای مهمی که باید هنگام خرید این ماشین آلات به آن دقت کرد ، فریم های بهینه شده با FEA ، فن آوری پیشرفته قطار درایو ، موتورهای قدرتمند ، فرمان مفصل ، چهار چرخ محرک ، مانور دهی عالی و کنترل های ارگونومیک می باشد . لودر هایLHD ، اکسسوری های متعددی دارند که با نصب بر روی بازوی مکانیکی کارایی آن ها را تغییر می دهد. مدل های برقی و دیزلی این لودر ها ظرفیت حمل بار بین 1 تا 21 تن را دارا هستند.

لودر معدنی LHD

مزایای لودرهای های LHD برای کار در معدن

این لودرها بسیار بهتر از سایر انواع سیستم های بارگیری و لودرها هستند و به صورت تخصصی برای کار در معدن طراحی شده اند و نسبت به سایر لودرها که برای کارهای ساختمانی طراحی شده اند ، قدرت باربرداری بیشتری را دارند . بسیاری از لودرهای معمولی  برای کار در معدن مناسب نیستند و در شیب های تند چپ می شوند، که لودرهای LHD از این عیب برخوردار نبوده و تا شیب پانزده درجه نیز بدون کمترین مشکلی کار می کنند. این سیستم های بارگیری نسبت به لکوموتیوهای تونلی نیز بهتر هستند و هنگام باربرداری در طبقات مختلف نیاز به طراحی مسیر ریلی و شعاع های بزرگ نیستند . بهترین کاربرد این لودرها حفاری ، ایجاد تونل های فرعی و شکستن سنگ ها با پیکورها و انواع بیل های مکانیکی است که روی بازوی مکانیکی آن قرار می گیرد .

لودر تونلی معدنی LHD

لودر های برقی LHD

بسیاری از افراد همواره از صدای زیاد خودروهای دیزلی در معادن ناراضی هستند، این نوع از سیستم های بارگیری فقط با نیروی برق کار می کنند و دیگر نیازی به سوخت دیزل ندارند . داخل معدن به دلیل انفجارهای متعدد میزان ریزگردهای موجود در هوا بیشتر از حالت عادی است و لودرهای دیزلی نیز وضعیت را بحرانی تر می کنند. لودرهای برقی توان کمتری از لودرهای دیزلی دارند ، اما از نظر ایجاد محیطی آرام ، ایمن تر برای کارگران ، بهتر از مدل های دیزلی عمل می کنند. این لودرها تمام مزایای لودرهای دیزلی را دارند و هزینه نگهداری آن ها به مراتب کمتر از مدل های دیزلی است .

لودر معدنی LHD

مینی لودر یا Skid Steer

 لودرها Skid Steer  به مراتب توانای حمل بار کمتری نسبت به سایر سیستم های بارگیری دارند و برای محیط های با میزان باربرداری کمتر بسیار مناسب می باشند . سایز آن ها نیز بسیار کوچک است و بیشتر در ایران با نام مینی لودر یا اتولودر شناخته شده اند . هدف از طراحی این لودرها بالا بردن کارایی در حفاری تونل ها و راهرو های تنگ مثل استخراج از ردیف های فوق العاده تنگ ، اتاق وین کم حجم و استخراج ستون های باریک می باشند . قدرت مانور این لودر ها در تونل های تنگ به مراتب بیشتر از سایر انواع لودرها است. تجهیزات بازوی مکانیکی این لودرها نیز قابل تغییر می باشد و مجموعه ای از باکت های بیل مکانیکی و پیکور ها برای ارتقای این سیستم ها طراحی شده اند .

 لودر تاپ هد ( لودر خاکبرسر ) و سیستم های بارگیری مخصوص معادن زغال سنگ

معادن زغال سنگ و بیتومین از خطرناکترین و اشتعال پذیر ترین معادن اند و در این معادن به دلیل حفاری ، گاز متان محبوس در بین لایه های زغال سنگ آزاد شده و احتمال هرگونه آتش سوزی با جرقه وجود دارد . این معادن باید از سیستم های بارگیری با کیفیت بالا و دارای نشانگرهای حرارتی استفاده کنند. لودر های استفاده شده در این معادن دارای سیستم های هستند ، که می تواند حرارت ناشی از اصطکاک پیکور ها را اندازه گیری کند و در صورت نزدیکی به حد ماکسیمم شود به اپراتور هشدار بدهد . سیستم های بارگیری به کار رفته در معادن زغال سنگ باید به صورت دوره ای بازرسی شوند تا در صورت خرابی تعمیرات لازم روی آن ها صورت بگیرد.

لودر تونلی تاپ هد
لودر تونلی تاپ هد لودر خاکبرسر

لوکوموتیو تونلی

یکی دیگر از سیستم های بارگیری در معدن لوکوموتیوهای تونلی هستند، که برای حمل مواد معدنی و ایجاد نیروی محرک برای واگن های دستی به کار می روند ، لکوموتیوهای تونلی به تنهایی میتوانند چندین واگن و واگنت را به طور همزمان بکشند . این سیستم های بارگیری دارای سایز بندی های متعددی هستند و در صورت تخریب بدون نیاز به تغییر واگنت ها قابل تعویض می باشند . لکوموتیوها برای حمل بار نیاز به خطوط ریلی صاف دارند . مهم ترین استانداردهای که باید در این سیستم ها مورد بررسی واقع شود قدرت موتور و توقف سیستم توسط اپراتور می باشد

لکوموتیو برقی معدنی

واگن و واگنت معدنی

واگن های دیاف لودها نیز از مهم ترین سیستم های بارگیری هستند،  که در معادن  از قبیل طلا ، نقره و معادن زغال سنگ به کار می روند . این وسیله یکی از قدیمی ترین ابزار های بارگیری در معادن است که توسط کارگران معدن پر می شوند و به آسانی با هم کوپله می شوند. در ایران استفاده از انواع واگن های دستی  هنوز هم متداول است، اما سیستم های برقی نیز وارد بازار شده اند ، رعایت نکات ایمنی برای این سیستم های بارگیری نیز حائز اهمیت است و کوچکترین اشکالات در خطوط ریلی می تواند نظم خط تولید و سلامت کارگران را بهم بزند . واگنت های دستی عموما به لوکوموتیوهای تونلی متصل می شوند و مهم ترین استانداردی که برای این سیستم ها باید رعایت شود بررسی کیفیت آلیاژهای به کار رفته در بدنه و چرخ ها می باشد . در صورتی که چندین واگن کوپله شوند باید سیستم مهار در آن ها مورد بررسی قرار بگیرد تا خطراتی همانند سقوط و جدا شدن واگن ها رخ ندهد.

واگن معدنی واگنت معادن زیرزمینی و تونلی
واگن معدنی واگنت معادن زیرزمینی و تونلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شش =