معرفی لودر تاپ هد تونلی یا لودر خاکبرسر

آشنایی با استانداردهای بین المللی و اصول نگهداری تجهیزات و ماشین آلات ضدانفجار معادن – قسمت ششم
می 18, 2020
معرفی وینچ معدنی LVD-34
سپتامبر 27, 2020
لودر خاکبرسر

لودر پشت انداز رو به اسم های مختلفی معروفه  ، لودر تاپ هد ، لودر تونلی و لودر خاکبرسر اسم های پرکاربردش هستن و در ایران بیشتر به لودر خاکبرسر معروف است . در کل این وسیله به علت ابعاد کم و قابلیت مانور زیاد و نیاز به فضای کم در بارگیری مواد معدنی در سینه کار و کارگاه استخراج معادن زیرزمینی مورد استفاده قرار میگیرد. جام یا پاکت این لودرها معمولا از 175 لیتر تا 500 لیتر (بستگی به مدل و برند) گنجایش دارد. حرکت جام این لودرها ابتدا در کف و جلوی لودر میباشد و سپس جام لودر از روی خود دستگاه به پشت لودر حرکت میکند و ماده معدنی یا باطله رو به وسیله باربری که پشت لودر قرار دارد منتقل میکند .

از نظر حرکتی این لودر ها انواع مختلفی دارند یا روی ریل حرکت میکنند یعنی چرخ فولادی دارند یا با چرخ لاستیکی یا زنجیری حرکت میکنند که مدل های چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری مناسب جاهای شیبدار هستند و در هر صورت قابلیت مانور لودر خاکبرسر در این است که قادر باشد مواد معدنی را در عرض زیادتری برداشت کرده و به داخل وسیله باربری انتقال دهد .

لودر خاکبرسر زنجیری

در کنار لودر محلی برای ایستادن اپراتور تعبیه شده است که به آن رکاب لودر میگویند تا فرد بتواند روی آن ایستاده و به لودر فرمان دهد و آن را حرکت دهد که کل مرکز فرمان لودر همین قسمت است که به صورت 2 دسته شکل قرار دارد .

لودر خاکبرسر اظلس کوپکو چرخ لاستیکی

نیروی حرکتی لودر ها به دو صورت پنوماتیکی (هوای فشرده) و الکتریکی میباشد که در ایران به جز تعداد اندکی لودر خاکبرسر الکتریکی مابقی پنوماتیک هستند که البته روند افزایش لودر خاکبرسر الکتریکی رو داریم و دلیل استقبال از آنها نیروی برق ارزانتر نسبت به تولید هوای فشرده و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر و زیادتر بودن و ارزان بودن قطعات الکتریکی نسبت به قطعات یدکی موتورهای بادی است .

ایر موتور لودر تونلی

از قسمت های مهم دیگر لودر خاکبرسر مالبند لودراست که در قسمت انتهایی لودر متصل شده که هنگام حرکت واگن به این قسمت متصل شده و همراه لودر عقب و جلو میرود و هنگام پر شدن واگن آن را یا بصورت دستی یا توسط یک پیستون بادی ( لگد زن ) به عقب رانده میشود .

حالا به قسمت بازو لودر میرسیم که وظیفه اصلی را بر عهده دارد که جام لودر را به وسیله یک زنجیر به حرکت در میاورد و نیروی خود رو از موتور مستقل خود تامین میکند .

موتور و زنجیر لودر پشت انداز

باراندازی و استفاده صحیح از توان لودر در این است که همیشه واگن خالی برای ادامه بارگیری در اختیار باشد یعنی منظور اینه که لودر بیکار نباشه و دائما بارگیری رو انجام بده و کمبود واگن رو نداشته باشیم ، پس برای اینکار باید پشت واگن در حال بارگیری واگن خالی حاضر باشد و توسط خط دیگر و یا سوزن ، واگن خالی جایگزین واگن پر شود و در مواردی که عرض تونل اجازه میدهد ، برای سرعت بخشیدن به کار بارگیری ، از دو خط ریل استفاده شود یکی برای واگنهای پر و دیگری برای واگن های خالی استفاده شود

همچنین برای افزایش توان بارگیری استفاده از لودر بزرگتر ( با ظرفیت جام بیشتر ) امکانپذیر و موثر است البته به شرطی که عرض و ارتفاع تونل اجازه دهد که یکی از مهمترین  موارد برای انتخاب لودر تونلی همین عرض و ارتفاع تونل میباشد .

توان لودر خاکبرسر با مقدار تحرک آن نسبت مستقیمی دارد یعنی هر چه فاصله کمتر باشد و زمان کمتری را حرکت کند که عملیات بارگیری و تخلیه رو انجام دهد بهره وری آن افزایش میابد و طبق تحقیقات لودر خاکبرسر معمولا تا فاصله یکصد متری تحرک موثر دارد ولی در فواصل بیشتر توان باربری آن کم میشود .

و در آخر برندهای لودر تونلی مورد استفاده در ایران به شرح زیر است

لودر اطلس کوپکولودر امکو – لودر روسی

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید

02166857534

www.tmshco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =