دستگاه های کنترلی سیستم های تهویه معادن

اهمیت سیستم های تهویه معادن
می 16, 2020
انواع سیستم های تهویه معادن
می 16, 2020

 دستگاه های کنترلی سیستم های تهویه معدن

  1. سیستم توقف جریان دائمی یا موقت

سیستم های توقف جریان هوا همانند دیوارهای متحرک ساخته شده از آجر، بلوک های بتونی، فولاد پیش ساخته، دیوارهای کوره، بلوک های ضد حریق و یا هر ماده دیگری است. سیستم های توقف برای پخش جریان هوا برای توزیع مؤثر هوای ورودی استفاده می شوند. بسته به میزان ورودی برای معادن با ورودی کم مانند معادن ذغال سنگ بلندای دستگاه توقف 4 فوت تا 20 فوت و برای معادن سنگ آهک با ورودی زیاد 30 فوت تا40 فوت توصیه می شود.

  1. اورکاست و اندرکاست (Overcast/undercast)

اورکاست ها پل های هستند، که برای انتقال هوای ورودی و خروجی در سیستم های تهویه معدن به کار بسته می شوند. آنها می توانند از آجر، بلوک های بتونی یا فولاد پیش ساخته، ساخته شوند.

  1. رگلاتورها

معمولا از رگلاتورها برای کاهش جریان هوا در یک کانال هوا یا قسمت خاصی از معدن استفاده می شود. بسته به دوام و مشتق فشار مد نظر که باید رگلاتور تحمل کند، نوع رگلاتورها از یک تیغه مسدودکننده ساده تا دیافراگم غلطکی تغییر می کند.

  1. درهای ورودی (Man-doors)

درهای ورودی درهای بین مسیر کانال های ورودی و خروجی هواهستند، که دارای دستگیره های دستی می باشند. برای سیستم های تهویه طراحی در های ورودی امری ضروری است.

  1. قفل هوا (Air locks)

مطمئنا همگی شما با قفل هوا به عنوان یک ابزار آزمایشگاهی آشنا هستید، اما منظور ما از قفل هوا چیز دیگری است. و قتی درهای دسترسی (access doors) تحت فشار زیادی باشند در ورودی از دو یا چند در ساخته می شوند، که حاصل آن قفل هوا (Air locks) خواهد بود. قفل هوا در شرایط فشار بالا و باز بودن یکی از درهای ورودی باعث خواهد شد تا وسایل نقلیه و کارکنان بدون اتصال کوتاه عبور کنند. فاصله ی بین این نوع از درها (قفل هوا) باید به اندازه طولانی ترین وسیله موجود باشد.

  1. تیغه مسدود کننده (Line Brattice) و تیوپ یا لوله های تهویه (Vent Tubing)

تیغه های مسدود کننده بیشتر به عنوان سیستم مقاومت موقت در برابر حریق در سیتم های تهویه معادن ذغال به کار بسته می شوند، این تیغه ها در جاهایی که فشار هوا پایین باشد می تواند روی سقف، دو طرف و حتی کف معدن اجرا شود.

تیوپ ها و لوله های تهویه در غالب معادن عم از فلزی و غیر فلزی برای انتقال هوا در سیستم های تهویه معدن به کار بسته می شوند. لوله ها و تیوپ های تهویه در ترکیب با فن های کمی نیز به وفور استفاده می شوند.

  1. فن های کمکی

هرگاه میزان هوای ورودی فراتر از میزان به دست آمده از سیستم های تهویه باز باشد، از فن های کمکی استفاده می شود. در صورت استفاده از فن های کمکی این فن ها باید برای کنترل نشت طراحی شود و این فن ها باعث ایجاد شرایط اضطراری و نامطلوب نشوند. در آمریکا استفاده از فن های کمکی در معادن زیر زمینی ممنوع است

  1. اسپری(sprays) آب و تمیز کننده یا اسکرابر(scrubbers) نصب شده روی فن

این دو از مهم ترین ابزارهایی هستند، که برای تقویت جریان به کار بسته می شوند. اسکرابرها جارو برقی های هستند که برای سرکوب گرد و غبار به کار بسته می شوند. اسپری های آب مانند فن های تقویتی عمل می کنند و می توان جریان را در جهت های خاصی هدایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =