آشنایی با سیستم های تهویه معادن – قسمت هفتم

آشنایی با سیستم های تهویه معادن – قسمت ششم
می 13, 2020
اهمیت سیستم های تهویه معادن
می 16, 2020

در مقاله قبلی ( قسمت ششم ) سیستم مکشی رو توضیح دادیم و معایب و مزایای اون رو گفتیم ، حالا در مورد سیستم تهویه دمشی در خدمت شما هستم

2) سیستم دمیدن در سیستم تهویه معادن 

مزایای سیستم دمیدن:

الف) فشار بیش از حد در منطقه دروازه ورودی، هوا را به دهانه تخلیه ارسال می کند. این ویژگی باعث ایجاد جریان هوا از مجاری هوایی ورودی به بازگشتی شده و از ورود هوای آلوده به مناطق کاری و برگشت مجاری هوایی جلوگیری می کند. در حقیقت، سیستم دمیدن ممکن است تنها روش عملی تهویه معادن کم عمق و معادن دارای زمین شکسته و همچنین مناطقی از استخراج معادن باشد که ممکن است ترک های زمینی در معادن متروکه وجود داشته باشد.

ب) جاده های حمل و نقل و محور بالابر از یخ زدگی محفوظ مانده و باعث می شود کار در زمستان برای کارگران راحت تر باشد.

ج) آتش سوزی در هر قسمت از معدن به دلیل نشت جریان هوا، از دید تمامی افراد در مناطق دور معدن نیز مشهود است.

د) فقط هوای بیرون، غیر خورنده و با رطوبت طبیعی، از درون فن عبور می کند.

ه) واحد فن به دلیل وجود مجرای کوتاهتر فن(دیفیوزر)، ارزانتر است.

سیستم تهویه دمیدنی

معایب سیستم دمیدن: 

الف) احتراق ناشی از آتش سوزی معدن یا انفجار به داخل مجرای خنثی منتقل می شوند. بنابراین، آتش نشانی و نجات دشوارتر است زیرا دسترسی اغلب توسط دود مسدود می شود. واژگونی تهویه معادن از نوع سیستم، در این موارد، ممکن است کارگران را به خطر اندازد.

ب) گرد و غبار، دود و سایر ناخالصی ها در امتداد جاده حمل و نقل حمل می شوند. متان تمایل دارد که در منافذ سقف معدن جمع شده و گاه باعث انفجار جزئی شود.

ج) از آنجا که هوای خنثی از بخش های کاری به سمت پایین شیب جریان می یابد، هرگونه آلودگی هوای جمع شده در محل کار در قسمت پایین شیب به کارگران می رسد.

د) تلفات شوک بیشتر است. در سیستم دمیدن در ساختار تهویه معادن، هوا برای رسیدن به سرعت مورد نظر به فاصله 30 برابر قطر مجرای ورودی فشار هوا نیاز دارد تا 90٪ سرعت اصلی خود را از دست بدهد. در حالی که در یک سیستم اگزوزی تنها یک فاصله قطر مجرای ورودی لازم است تا هوا 90٪ سرعت خود را از دست بدهد. در نتیجه، افت فشار ناشی از شوک، علاوه بر از بین رفتن اصطکاک، در سیستم دمیدن بطور قابل توجهی بیشتر است.

ه) خاک و گرد و غبار از خارج به روی پره های فن می چسبند.

3) سیستم ترکیبی( فشار-کشش) در سیستم تهویه معادن 

در سیستم ترکیبی، راحت تر می توان هوا را به نقاط دشوار منتقل کرد. عیب این سیستم این است که تعادل سیستم تهویه معادن سخت تر می شود و در نتیجه نقاط خنثی در معدن ایجاد می شود. با توجه به بررسی اخیر، اکثر معادن زغال سنگ زیرزمینی در ایالات متحده از تهویه اگزوز به عنوان سیستم تهویه اصلی خود استفاده می کنند.

برنامه ریزی یا طراحی تهویه معادن

هدف نهایی در زمینه برنامه ریزی تهویه معادن، طراحی سیستمی است که با حداقل هزینه می تواند تهویه مناسب همه راه های هوایی و مناطق زیرزمینی را انجام دهد. سیستم تهویه معادن مناسب همیشه با تدوین اولیه طرح معدن آغاز می شود، که همیشه بایستی گزینه های جایگزینی نیز باید داشته باشد. یک سیستم تهویه معادن مطبوع خوب می تواند مشکلات طولانی مدت را به حداقل برساند، انعطاف پذیری را بدون هزینه های گزاف ایجاد کند، هزینه های سرمایه گذاری و فازهای تأمین سرمایه در طول عمر پروژه را کاهش دهد.

میزان نیاز هوا در بعضی از عملیات ها قابل توجه است. وجود دیزل، فرآورده های گازی، گرما و رطوبت و دهانه های بزرگ نیاز چشمگیر به حداقل سرعت هوای انتقالی و از این رو نیاز به میزان هوای اضافی را سبب می شود. از آنجا که نیاز انرژی متناسب با مکعب حجم هوای در گردش است، باید بهینه سازی بین حجم هوا و مقاومت در نظر گرفته شود. عوامل دیگری نیز در ساختار سیستم تهویه معادن باید مورد بررسی قرار گیرند، مانند الزامات محیطی و منابع موجود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =